2015-03-11

Biotech-IgG ingår avtal med Vigilant Biosciences för distribution av snabb cancerdiagnostik

International Dental Show 2015, Köln, Tyskland: Vigilant Biosciences Inc. (Miami, USA) pressmeddelade idag att avtalför exklusiv distribution av dess OncAlert Oral Cancer Risk Assessment System™ (OncAlert System) i Skandinavien ingåtts med Biotech-IgG AB.

Vigilant Biosciences, Inc. ("Vigilant") är en ledande innovatör och utvecklare av lösningar för tidig upptäckt och behandling av cancer. Vigilant tillkännagav idag genom pressmeddelande att Vigilant har ingått ett exklusivt treårigt försäljnings- och marknadsföringsavtal med Biotech-IgG AB för distribution av OncAlert System i Danmark, Norge och Sverige. OncAlert System består av ett snabbt point-of-care-test (OncAlert POC Test) samt ett kvantitativt laboratorietest (OncAlert LAB Assay), båda för kliniskt bruk.

Enligt villkoren i avtalet kommer Biotech-IgG AB marknadsföra och sälja OncAlert POC Test och OncAlert LAB Assay på dental- och onkologimarknaderna i Skandinavien efter CE-godkännanden och registrering av produkterna, vilket förväntas ske under Q2 2015.

"Vårt avtal med Biotech-IgG för försäljning av vårt OncAlert System i Skandinavien representerar vårt första avtal för denna produkt med en EU-partner och är ett viktigt steg för Vigilant när vi förbereder lanseringen av OncAlert System globalt genom strategiska partnerskap", sade Matthew HJ Kim, grundare, ordförande och VD för Vigilant Biosciences, Inc. "Hundratusentals människor fortsätter att insjukna i denna sjukdom varje år och många diagnostiseras först när cancern redan är i ett sent skede. Vårt uppdrag är att arbeta med globalt med partners, som Biotech-IgG, för att förbättra livet för patienter genom att erbjuda produkter som möjliggör tidig upptäckt och behandling".

"Vi är glada att ha blivit utsedda till exklusiv distributör av OncAlert System på den skandinaviska marknaden" säger Dr Kirstin Kriz, VD för Biotech-IgG A/S, Biotech-IgG Koncernens Köpenhamnsbaserade logistikcenter. "Detta innovativa och effektiva system gör det möjligt för vårdpersonal att snabbare och mer exakt bedöma risken för munhålecancer hos sina patienter. För närvarande finns ingen annan lösning på marknaden som använder motsvarande teknik för snabb upptäckt av munhålecancer. Vi är övertygade om att den kommer att hjälpa till att rädda liv. "

OncAlert System bygger på patenterad teknik som känner av vissa proteinmarkörer kända för att indikera en förhöjd risk för munhålecancer även före upptäckt av synliga eller fysiska symptom. Det icke-invasiva munsköljningsförfarandet vid provtagning är enkelt att genomföra för patienten. Testet kan göras på alla vuxna, med särskild tonvikt på högriskpopulationer (t ex nuvarande och tidigare tobaksanvändare, alkoholkonsumenter och personer med humant papillomvirus (HPV). OncAlert POC Test och OncAlert LAB Assay som båda omfattar OncAlert System är för närvarande under registreringsgodkännande för CE-märkning och förväntas släppas för kommersiellt bruk under Q2 2015.

Om munhålecancer

Enligt Världshälsoorganisationen (WHO), inträffar över 600 000 nya fall av munhåle- och halscancer och 300 000 dödsfall på grund av sjukdomen varje år i hela världen. Medan munhåle- och hals Skivepitelcancer (HNSCC) utgör ca 1 % till 2 % av det totala antalet cancerdiagnoser i Skandinavien varje år, är förekomsten av denna typ av cancer ökande på grund av riskfaktorer som konsumtion av alkohol, rökning och HPV. Historiskt är dödligheten i samband med denna cancer särskilt hög på grund av sen diagnos och behandling. För närvarande är den stora majoriteten av patienter de som upptäcks genom en visuell undersökning och/eller är symptomatiska vid en tidpunkt där de sannolikt är i ett sent skede av sjukdomen. Som ett resultat av detta blir munhålecancer ofta oupptäckt tills den blir metastaserande. Tidig diagnos av cancer i munhålan resulterar i att upp till 90 procent av fallen kan botas.

Om Vigilant Biosciences, Inc.

Vigilant Biosciences är en ledande innovatör och utvecklare av lösningar som hjälper sjukvårdspersonal till tidig upptäckt och behandling av cancer. Bolagets tillförlitliga, effektiva och prisvärda point-of-care och lab-baserade produkter hjälper sjukvårdspersonal att enkelt bedöma risken för munhålecancer tidigt och förbättra resultaten genom att behandling kan sättas in tidigare. Vigilant Biosciences OncAlert System point-of-care och lab analysprodukter genomgår för närvarande registreringsgodkännande för CE-märkning och är vid denna tidpunkt ännu inte tillgänglig för försäljning på någon marknad. För mer information, besök www.vigilantbiosciences.com