2014-12-15

Biotech-IgG:s produktportfölj utökas med nytt snabbtest för Vitamin D

Det AktieTorget® noterade Biotech-IgG AB har tecknat ett distributionsavtal med AKSA Medical (NL). Avtalet ger Biotech-IgG Koncernen exklusiv rätt att distribuera ett nytt och unikt snabbtest för vitamin D, Test4D™, på de svenska, norska och isländska marknaderna. Testet är utvecklat för nära patient, sk Point-of-Care-Test (POCT) användning på t ex vårdcentraler, sjukhus, äldreomsorg och läkarmottagningar. En droppe blod tas från patientens finger och appliceras på en teststrip som efter 10 min indikerar om patienten lider av vitamin D-brist.

Vitamin D, är en viktig grupp fettlösliga prohormoner som påverkar balansen mellan kalcium och fosfat i blodet. Vuxna kan drabbas av benuppmjukning på grund av för lite kalcium och fosfat i benvävnaden.Sjukdomar som t ex cancer, diabetes, hjärt-/kärlsjukdomar, multipel skleros, Alzheimers, depression och försvagat immunförsvar (förkylning och influensa) har kunnat länkas till D-vitaminbrist.

AKSA Medical är ett diagnostikinriktat nederländskt bolag som tillhandahåller bland annat snabbtester för olika sjukdomstillstånd.

Biotech-IgG AB